Από το Σχολείο στο Διαδίκτυο ... και πάλι πίσω

Ένα blog που βοηθάει να κάνουμε το μάθημά μας στο Σχολείο ... ευκολότερο με ερωτήσεις, ασκήσεις, εργασίες

Ένα blog κυρίως για τη Φυσική Β' και Γ' Γυμνασίου
Καθηγητής: Κυπριωτάκης Νίκος

Σάββατο, 1 Ιανουαρίου 2011

«στεφάνη-άλμα-μπισκότο» ...

Εναλλακτική λύση στο παιχνίδι «στεφάνη-άλμα-μπισκότο»

Όπως το βλέπουν οι μαθητές (σπουδαστές, φοιτητές), τα σχολεία απαιτούν απ’ αυτούς να παίζουν ένα παιχνίδι,
το οποίο ο John Holt (δες εικόνα αριστερά),
στο προκλητικό του βιβλίο “Freedom and Beyond”,
ονομάζει παιχνίδι «στεφάνη-άλμα-μπισκότο». Οι καθηγητές κρατούν ψηλά μια στεφάνη και λένε, «Πηδήξτε». Οι σπουδαστές πηδούν και αν τα καταφέρουν, παίρνουν ένα μπισκότο (όπως αυτά που δίνουμε στα σκυλιά). Έπειτα οι καθηγητές ανεβάζουν τη στεφάνη ψηλότερα και λένε, «Πηδήξτε». Πάλι, άλλο ένα μπισκότο αν οι σπουδαστές τα καταφέρουν. Ανεβάζουν τη στεφάνη ακόμα ψηλότερα, και, αν τα καταφέρουν, άλλο ένα μπισκότο, και ούτω καθεξής.



Αυτό δεν είναι μονάχα ο τρόπος με τον οποίο τα σχολεία προσπαθούν να κάνουν τους μαθητές να αποδώσουν, είναι κοινά αποδεκτός στην κοινωνία μας ως «ο τρόπος που υποτίθεται ότι πρέπει να είναι (τα πράγματα)». Τα σχολεία απλώς αντανακλούν τους παραδοσιακούς τρόπους σκέψης εντός της κοινωνίας. Η χρήση ανταμοιβών για να κινητοποιήσουν τους μαθητές να μάθουν ό,τι κάποιος καθηγητής ή διευθυντής σχολείου ή σχολικό συμβούλιο ή κάποια Πολιτεία έχει αποφασίσει πως θα ήταν καλύτερο γι’ αυτούς να μάθουν, είναι βαθιά ριζωμένη, τόσο στους καθηγητές, όσο και στους άλλους ενήλικες στην κοινωνία μας. Τελικά, είναι το ίδιο παιχνίδι που έπρεπε να παίξουν όταν ήταν στο σχολείο, και το ίδιο παιχνίδι που οι γονείς τους είχαν να παίξουν, και οι γονείς των γονιών τους.

Τι άλλος τρόπος υπάρχει; 
Γιατί να αλλάξει;



Τα τελευταία χρόνια, πραγματικά, καθηγητές σε πολλά σχολικά συγκροτήματα σε όλη τη χώρα, έχουν (επιμορφωθεί) (επηρεαστεί, εκτεθεί)(exposed) σε εκπαιδευτικά πργράμματα που υπόσχονται να τους δώσουν ακόμα μεγαλύτερη επάρκεια στο να οργανώνουν και να διαχειρίζονται τις συνθήκες εκείνες ώστε οι μαθητές τους να παρακινούνται περισσότερο να επιτελούν συγκεκριμένες εκπαιδευτικές εργασίες ή να τροποποιούν τη συμπεριφορά τους, τη θεωρούμενη ως μη αποδεκτή ή μη παραγωγική από τους καθηγητές τους.

Οι κοινωνικοί επιστήμονες έχουν αναπτύξει μια αρκετά προχωρημένη και περίπλοκη επιστήμη της «διαμόρφωσης (engineering - μηχανική) της συμπεριφοράς» ή «συμπεριφοριστικής τροποποίησης», η οποία μπορεί πραγματικά να κάνει τους καθηγητές ακόμα περισσότερο επαρκείς στο να κάνουν ό,τι έκαναν για εκατοντάδες χρόνια – να προσπαθούν να κάνουν τα παιδιά να επιτελούν μαθησιακά καθήκοντα ή να συμπεριφέρονται καλά στην τάξη, υποσχόμενοι και προτείνοντας διάφορα είδη ανταμοιβών.

Αν και οι κανόνες του «παιχνιδιού στεφάνη-άλμα-μπισκότο» είναι αρκετά ξεκάθαροι, οι ανταποκρίσεις των μαθητών στο παιχνίδι είναι αρκετά ποικίλες και κάποιες φορές απρόσμενες.
Ένας μαθητής είναι πιθανόν ξαφνικά να αποφασίσει πως είναι αρκετά δύσκολο να κάνει όλα αυτά τα άλματα (και) έτσι αρνείται να πηδήξει, ακόμα και αν γνωρίζει πως το μπισκότο επρόκειτο να ερχόταν, αν το έκανε.
Άλλος μαθητής παραπονιέται πως κάνει άλματα τόσο ψηλά όσο είναι ικανός, και κάνει μονάχα μια αδύναμη χειρονομία άλματος.
Κάποιος άλλος μαθητής θυμώνει και κατηγορεί τον καθηγητή ότι άδικα ανεβάζει πολύ ψηλά τη στεφάνη.
Ακόμα ένας άλλος μαθητής εγκαταλείπει το παιχνίδι αποθαρρυμένος, επειδή οι φίλοι του έμαθαν να πηδούν ψηλότερα και τώρα τον κοροϊδεύουν πως είναι χαζός και ένας κάτω του μέσου όρου άλτης.

Για αυτούς τους καθηγητές και διευθυντές που ίσως έχουν απομαγευτεί από αυτή την προσέγγιση στην εκπαίδευση, ή των οποίων τα σχολικά προβλήματα δεν έχουν επιλυθεί από την «τεχνολογία» στεφάνη-άλμα-μπισκότο, η δικιά μας έννοια περί διδασκαλικής αποτελεσματικότητας θα μπορούσε να είναι μια πολλά υποσχόμενη εναλλακτική λύση. Γιατί είναι μια προσέγγιση η οποία προσφέρει στους μαθητές περισσότερη ελευθερία, αλλά όχι ασυδοσία, περισσότερη υπευθυνότητα, περισσότερη αυτό-κατευθυντικότητα, περισσότερη φωνή στις δικές τους ζωές στο σχολείο και περισσότερο δημοκρατικές σχέσεις με τους καθηγητές τους και τους συμμαθητές τους.

(από το βιβλίο T.E.T. του Thomas Gordon)
(μετάφραση δική μου)










Λοιπόν καλή μας χρονιά !!!
και μην ανησυχείτε για τη στεφάνη ...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Free Technology for teachers

Νέα από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο

Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο: Ενημέρωση - Προσεχείς Eκδηλώσεις

Science in School

Sch.gr Video Feed

E-lectures

TEDTalks (video)

Παρουσιάστηκε σφάλμα σε αυτό το gadget